Piąte miejsce dla opery "Slow Man" w Plebiscycie Trójki

Opera „Slow Man” Nicholasa Lensa z librettem J.M. Coetzeego (debiut operowy noblisty), której inicjatorem i koproducentem była Malta Festival Poznań, zajęła piąte miejsce w PLEBISCYCIE Radiowego Domu Kultury, w kategorii „Wydarzenie roku 2012”. Wyróżenienie cieszy tym bardziej, że to jedyne wydarzenie w PLEBISCYCIE z obszaru sztuk performatywnych, ale też jedyne z regionu Wielkopolski. Jak zauważyła redaktor Trójki, Agnieszka Szydłowska, to bardzo wysokie miejsce jak na pojedyncze wydarzenie (większość nominacja przypadła dla festiwali). W konkursie pokonaliśmy m.in. Łódź Design czy projekt Sztuka na Open'erze.

Dziękujemy za Wasze głosy!

Światowa prapremiera opery „Slow Man”*, w reżyserii Mai Kleczewskiej, pod dyrekcją muzyczną Bassema Akiki, była częścią maltańskiego nurtu Coetzee. Horyzonty, poświęconego laureatowi literackiej nagrody Nobla z 2003 roku. Premierę opery uświetniła obecność pisarza, a zarazem autora libretta. „Przedstawienie niezmiernie mi się podobało” – powiedział J.M. Coetzee po spektaklu. Był on też gościem specjalnym spotkania z twórcami przedstawienia, gromadząc tłum miłośników swoich powieści. Jacek Cieślak, podsumowując nurt Coetzee. Horyzonty w „Rzeczpospolitej” napisał: „Malta udowadnia, że John M. Coetzee to dziś najważniejszy pisarz świata.”. Artystyczną jakość opery „Slow Man” docenili zarówno widzowie, którzy wypełnili po brzegi salę Teatru Wielkiego w Poznaniu, jak i dziennikarze, dając temu wyraz w popremierowych recenzjach.

„Światowa premiera opery „Slow Man" […] to najbardziej niezwykłe wydarzenie tegorocznego festiwalu Malta w Poznaniu. […] To przedstawienie pozbawione kiczowatego przepychu i ostentacyjnego blichtru o starannie zaplanowanej strukturze udowadnia, że opera nie jest artystycznym skansenem.” (Magdalena Szpecht, Kulawy Romeo, „Tygodnik Powszechny”, 15.07.2012)

„Wyprodukowana specjalnie dla festiwalu Malta opera „Slow Man" z librettem noblisty J.M. Coetzeego to nasycona poetyckim pięknem opowieść o młodości, której utraty nic nie zrekompensuje.” (Joanna Derkaczew, Jak gaśnie człowiek, „Gazeta Wyborcza”, 7.07.2012)

* Slow Man jest koprodukcją Malta Festival Poznań i Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

PLEBISCYT Radiowego Domu Kultury to nie jedyne „Trójkowe” podsumowanie roku. W „Programie Alternatywnym” Agnieszki Szydłowskiej trwa głosowanie na muzyczne wydarzenie roku.  Wsłuchując się w mijający rok, chyba nic lepiej nie wybrzmiewa niż głos Mike’a Pattona podczas koncertu FAITH NO MORE w ramach Malta Festival Poznań 2012. Jeśli równie intensywnie pamiętacie wieczór 4 lipca nad jeziorem Malta oraz zwrotkę „Evidence” zaśpiewaną po polsku to oddajcie głos na koncert FAITH NO MORE! Zasady udziału w plebiscycie  dostępne są na stronie www.polskieradio.pl. Głosowanie trwa do końca grudnia 2012.

W afiszu "Polityki", podsumowującym tegoroczne wydarzenia kulturalne, w kategorii "Na scenie" znalazło się przedstawienie "Nietoperz" Kornela Mundruczo, wyreżyserowane w warszawskim TRze. Do 2011, kiedy Mundruczo pokazał na Malcie swój głośny spektakl "It's hard to Be a God", znany był wąskiej grupie miłośników kina jako reżyser filmowy. Pokazywana na Malcie w tym roku Hańba ponownie odbiła się szerokim echem w mediach i w środowisku.

Podobną rolę w upowszechnianiu twórczości wybitnych europejskich twórców nieznanych lub mało znanych w Polsce odegrała Malta w odniesieniu do Jana Fabra (obecnego na Malcie w 2010 i 2011, który w 2011 miał imponującą wystawę na weneckim Biennale, oraz doskonałą wystawę swojej twórczości plastycznej w MS2 w Łodzi czy Christopha Schliengensiefa (w 2011 r. wydaliśmy pierwsze obszerne omówienie twórczości tego wybitnego niemieckiego artysty, który w 2012 został uhonorowany Złotym Lwem na Biennale sztuki w Wenecji, we wrześniu 2012 wspólnie z festiwalem Warszawa Centralna pokazaliśmy po raz pierwszy w Polsce jego spektakl. Było to jego ostatnie przedstawienie zrealizowwane przed śmiercią - Via Intolleranza II). To tylko dwa wybrane przykłady z ostatnich lat.